yb_13/ str. 64
Hanuka. Děvče zhruba
desetileté, další čtyři sourozenci. Velký brácha(18let), toho moc nevídáme.
Ségra malinko starší (16let), která má ve svých letech již druhé, skoro roční
dítě. (V romské komunitě je tu běžné „vdát se“ či „oženit se“, samozřejmě
neoficielně, i před čtrnáctým rokem.) Sestřička, asi osmiletá, plně invalidní
po prodělané meningitidě. Nevidí, je nepohyblivá, jen leží v postýlce,
případně sedí v křesle. A ještě menší bratříček.
Tatínka nemají, toho jim před lety zabili sekyrou.
Žijí, tak jak je tu u této menšiny obvyklé, v osadě na okraji městečka. Romskou menšinu BiH nijak neřeší, neřeší se ani mnohé jiné věci. Obyvatelstvo romského původu se živí různě, pokud jsou v domě muži, v lepším případě sbírají staré kovy a ty pak různě přeprodávají. To platí tam, kde jsou hlavy rodin z těch zodpovědnějších. I v takových rodinách však často větší část obživy zajišťují ženy i potomstvo obého pohlaví žebráním. I drobné či větší krádeže patří k „dobrým zvykům“ k zabezpečení rodiny.
Žebrání je zde na jedné straně dost výnosná činnost. Také
s ním ale souvisí finanční nevzdělanost a platí známé „lehce nabyl, lehce
pozbyl“. Kdo kdy přijel do BiH autem, tak pravděpodobně zažil ihned po
zastavení v jakémkoli městě okamžitý zájem žebráků či žebraček.. .i dětí
všeho věku, s napřaženou rukou a emotivními výroky o hladu, často
vylepšeno podstrkováním jakéhosi papíru, jež má dokázat případnou invaliditu
někoho v rodině a tudíž i naléhavou potřebnost. Zpravidla jsou dost
neodbytní a znalecky vytvoří pro turistu takovou situaci, kdy se jich zbavit a
současně tím i zvýšené pozornosti celého okolí nějakou částkou, zdá se
nejrychlejším a nejpřijatelnějším řešením. Bosna je pro ně v tomto ohledu
ideálním působištěm, zejména v oblastech obydlených muslimy, jimž jejich
náboženství přikazuje vykoupit se z „hříchu dostatku“ tím, že rozdávají
almužnu potřebným. Žebrání je tedy zde v podstatě nedotknutelné (i když teoreticky
nezákonné) a co na tom, že dávno již jde spíše o divadelní představení
s herci na obou stranách, kdy jedni hrají potřebnost a ti druzí
ušlechtilost. A aby bylo divadlo, jak má být, vše se odehrává nejlépe před
zraky co nejvíce lidí.
Pokud tu žijete, naučíte se vidět, jak to s jejich
potřebností i nedostatkem je. Na jednu stranu je pravda, že v zemi
s takovou mírou nezaměstnanosti, je pro romské etnikum skutečně problém se
živit, na tu stranu druhou, oni často nemají zájem pracovat. Zatímco ženy s malými
dětmi žebrají, jejich muži hrají v hernách, nebo si vybírají často i drahé
zboží v okolních obchodech. Na otázku, proč nejdou například do okolních
lesů sbírat lesní plody, jako mnoho jiných – bílých, a pak je prodat na
tržišti, nebo se nenabídnou za odměnu k posekání dříví, kterým topí
většina domácností, jak to také dělají ostatní, často odpoví, že je to daleko,
že jsou tam hadi, že je bolí záda a tak podobně.
Když
jsme se na ulici pravidelně setkávali s jedním žebrajícím chlapcem ve věku
kolem deseti let, velmi inteligentním a zvídavým, žel do školy nechodil ani číst
neuměl, tak nám s vážností vysvětloval, že on přeci pracuje již od mala a
zaslouží si tak od těch milionářů, co tudy chodí, nějaké peníze. To už jsme
věděli, že prací má na mysli oslovování procházejících a zejména v pátek
těch v blízkosti mešity, kteří se blížili k místu svých modliteb a
při cestě nemohli odmítnout žádost o almužnu. Milionáři pro něho byli lidé
z rodin, kde několik členů žije z penze jednoho z nich a to cca
3tis. kč měsíčně, zatímco vyžebraná částka za jeden den ve větších městech se
někdy přibližuje podobné hodnotě
Hanuka
i její rodina se snaží žít poctivě a podobné zvyky ze svého života postupně
vymýtit. Hanuka se učí nelhat a nepodvádět a mnohé další věci. Že to není nijak
snadné, to asi tušíte. Že výsledky jsou střídavě úspěšné i neúspěšné, to se dá
očekávat. Způsob života se dědí z generace na generaci a mnozí si ani
neumí představit, že by to mohlo být i jinak. A hlavně ani neví jak a jak na
to. Malý posun k lepšímu je, když ta
nejmladší generace začíná navštěvovat školy. A tak i v této naší rodině do
školy chodí nejmladší, tedy Hanuka a její mladší bráška. Mamka i starší sestra
se učí číst až teď v dospělosti. Peníze si rodina obstarává jakoukoli
prací pro sousedy po okolí i vypěstováním si čeho se dá, na půjčené zahrádce.
Něco málo mají jako příspěvek pro nemocnou holčičku.
Nedávno se přihodilo něco, co je velmi povzbudilo. V okamžiku,
kdy se v domácnosti nenacházely peníze a ani nic moc k jídlu, našla Hanuka na ulici peněženku s doklady a
částkou cca 3.400,-. Utíkala s ní domů a pak společně s maminkou
odešly na policii. To bylo pro okolí něco nemyslitelného. Celá osada je
přemlouvala, že přeci když tu peněženku našly a nic neukradly, že by si ji měly
nechat, že to tak je správné. I na policii to bylo překvapení. Ještě ten den si
je nechal zavolat i majitel nalezené peněženky a Hanuce dal část jako odměnu za
poctivost. Tehdy byla šťastná a všude kolem hrdě vyprávěla, co udělala a jak
přispěla na domácnost.
Žádné komentáře:
Okomentovat